A Tatabányai Big Band koncertje

 Tatabányai Big Band

2017. március 22. (szerda), 1900

 

A Tatabányai Big-Band a város zeneművész-tanáraiból, valamint fiatal, tehetséges jazz főiskolát végzett zenészekből álló jazz zenekara, amelynek különlegessége, hogy mindenki számára minőségi, igényes élőzenét játszik, s mára az év minden szakában aktívan koncertező és változatos programokat felmutató zenekar.

 

Közreműködik:
Sibel Köse és Janusz Szprot

 

Jegyár: 2.500 Ft
Tatabánya Kártyával: 1.800 Ft

 

Elővételben (március 15-ig): 1.500 Ft

Erre a rendezvényre az ITT felsorolt utalványokat, Cafeteria- és SZÉP kártyákat fogadjuk el.

 

 

Sibel Köse

 

1969-ben született Ankarában. Hivatásszerűen 1987-ben kezdte a jazzéneklést, miközben építészetet tanult. Énektudására javarészt autodidakta módon tett szert, tapasztalatait – többek között – olyan jelentős jazzmesterekkel énekelve szerezte, mint Tuna Ötenel, aki Törökország egyik legnagyobb jazzmuzsikusa. Számos workshop résztvevője volt, ahol olyanokkal dolgozott együtt, mint Krzesimir Debski, Janusz Szprot, Deborah Brown, Rachel Gould, Joe Lee Wilson, Eli Wright és Randy Esen. 

 

1992-ben Kösének ítélték a lengyelországi Zamosc-ban megrendezett nemzetközi jazzénekes verseny első díját. Koncertek, fesztiválok, rádió- és TV-műsorok résztvevője volt olyan tapasztalt török és külföldi jazz-zenészek kíséretével mint Jarek Smietana, Slide Hampton, Ricky Ford, Jean-Loup Longnon és Michiel Borstlap. Sibel Köse több együttes tagja és projekt résztvevője volt triótól big bandig, vezető énekesként vagy szólistaként Törökországban, Lengyelországban és Franciaországban. E projektek között említésre méltó a Polish/Turkish Jazz Connection, Önder Focan's Vocalist Project, Swing Connection, Ali Perret's Mingus Trippin', Cube, Jean Loup Longnon/Jean Pierre Gallis Jazz Olympers, Jean Pierre Gallis Apopsis, Istanbul Big Band, valamint saját együttesei.  

 

Sibel Köse csaknem minden jelentős törökországi és több nemzetközi jazzeseményen fellépett:

 

Ankara Jazz Festival (Törökország), Istanbul Jazz Festival (Törökország), Festival of Jazz Standards (Siedlce - Lengyelország), Fete des Jazz (Párizs - Franciaország), Miedznaradowy Festiwal Pianistow Jazzowych (Kalisz - Lengyelország), Jazz au Xiricourt (Xiricourt - Franciaország), Jazz in Marciac (Marciac - Franciaország), Jazz a St. Louis (St.Louis - Szenegál), Krakow Jazz Festival (Krakkó - Lengyelország), Old Jazz Meeting (Ilawa - Lengyelország), Jazz 'Hix (Bourg Madame - Franciaország), Munsterlandfestival Schwarzes Meer (Münster - Németország).

Sibel Köse az alábbi lemezeken hallható:

  • Önder Focan "Focan Tunes Sung By Vocalists" (Blue Note)
  • Oğuz Büyükberber "Velvele" (Ada Music)
  • Janusz Szprot "Polonezköy" [Na Tureckim Dywanie] (Ada Music)
  • Sibel Köse & Ahmet Gülbay Trio "Bossa Lova a St-Germains-des Pres" (Estela Studio Labroue)
  • Jean Pierre Gallis “Songseeker” (Nocturne Recordings)

 

Janusz Szprot

 

Lengyel zenész – jazz-zongorista, zeneszerző, zenetudós és oktató.

1946. szeptember 26-án született Varsóban, művészeteket kedvelő családba. Édesapja, Jan, hivatásos zenész volt, aki klasszikus zenepedagógiai képzésben részesült a Varsói Konzervatóriumban, majd orgonistaként és karnagyként dolgozott. Édesanyja, Stanisława, klasszikus énekesnő volt. Szintén zenész öccse, Lech Szprot klarinéton, altszaxofonon és fuvolán játszik a legendás lengyel tradicionális jazzegyüttesben a Vistula River Brass Bandban.

 

Janusz 8 éves korában kezdett zongorán és harmonikán játszani, 10 évesen pedig zeneelméletet tanulni először édesapjától, majd a Varsói Zenei Középiskolában. Zenei képzése attól kezdve jelentősen kiterjedt a klasszikus zenére, mind elméletben, mind gyakorlatban.

 

Miközben tanulmányait végezte a Varsói Egyetem Zenetudományi Szakán, Janusz jazz-, rock- és popzenét kezdett játszani helyi amatőr együttesekkel. Professzionális zenei karrierje rögtön az egyetem elvégzése után kezdődött 1971-ben. Zenei vezető és zongorista volt a Gold Washboard Hot Jazz Company nevű dixieland együttesben, amely rendszeres döntősként és díjazottként országos elismerést szerzett az Old Jazz Contest („Złota Tarka”) versenyen, és számos jazzfesztiválon vett részt mind Lengyelországban, mind külföldön.

 

1973-tól 1977-ig Janusz hivatásos jazz-zongoristaként kereste kenyerét, rendszeresen játszva koncerttermekben és klubokban, több különböző formáció társvezetőjeként, miközben zenét szerzett és hangszerelt. Ebben az időszakban kezdett szabadúszó jazzíróként dolgozni, és hamarosan Lengyelország egyik vezető jazzkritikusaként vált ismertté. (Az 1983-as varsói Jazz Jamboree alkalmával Janusz Szprot és Pawel Brodowski készített interjút Miles Davis-szel a Jazz Forum című lap számára.) Továbbra is aktívan publikál olyan orgánumokban mint a JAZZ FORUM, JAZZ PODIUM, RUCH MUZYCZNY, és gyakran ír más helyi és nemzetközi magazinokba. Rendszeresen megjelent a lengyel rádióban és televízióban.

 

1977 és 1985 között Janusz Szprot a SAMI SWOI tentet zongoristája és arranzsőre volt. E „little big band” tagjaként a legjobb lengyel jazz-zenészekkel és olyan vendégművészekkel lépett fel mint Wild Bill Davison, Budd Johnson, Beryl Bryden, Rachel Gould, Simeon Szterev és Birger Sulsbruck. A zenekar gyakran kísért amerikai bluesénekeseket és híres lengyel popsztárokat. A SAMI SWOI sikeresen szerepelt a Pori (1982), a North Sea (1983) és más jazzfesztiválokon, turnézott Európában, Ázsiában, Afrikában és Lengyelországban, továbbá rendszeresen felvételeket készített vele a lengyel rádió és televízió, valamint lemezcégek.

 

Emellett Janusz Szprot vezetője volt az AMALGAMAT nevű sextetnek, amely olyan sikeres felvételeket adott ki mint az „Ethio Jazz” (Mulatu Astatke-vel) és a „Śliczna Panienka” (lengyel karácsonyi énekek Anna Jurksztowicz-cal).

 

1986 januárjában Tomasz Szukalski vezető lengyel szaxofonossal megalapította a BLUES DUO „SZ-SZ” elnevezésű formációt, amely a lengyel jazz világszerte koncertező szenzációja lett. Közösen felvett nagylemezüket később CD-n is kiadták.

 

1990-ben Janusz Szprot az ankarai Bilkent Egyetem munkatársa lett, ahol elévülhetetlen érdemeket szerzett az első törökországi jazzoktatási program kidolgozásában és megvalósításában. A Bilkenten eltöltött következő 24 évben részt vett a Bilkent University elnöke, Prof. Dr. Ihsan Dogramaci által kezdeményezett úttörő programokban, ideértve az IGCSE és IB programokat a BUPS (Bilkent University Preparatory School) nevű iskola számára, továbbá zeneértési kurzusokat nem zeneszakos hallgatók számára. Megtervezte és kidolgozta az első zenei programot, valamint megalapította az iskolai koncertzenekart az újonnan nyílt Erzurum Özel Bilkent Lisesi és IDV Özel Bilkent Ilkögretim Okulu iskolákban. Janusz jelenleg az Alanyai HEP University Társadalomtudományi Intézetének előadója.

 

Egyetemi tevékenységei mellett Janusz zongoratanárként magánórákat kezdett adni, és innovatív, különböző stílusokat (klasszikus, jazz, blues, pop stb.) kombináló zongoratanítási módszerére igen nagy kereslet mutatkozik. Egyik volt tanítványa, Aysedeniz Gökcin, ismert zongoraművész és zeneszerző. Tanítványai közé tartoztak és később mentora lett olyan művészeknek mint Sibel Köse, Sarp Maden, Caglayan Yildiz, Yahya Dai, Sabri Tulug Tirpan, Ogan Doruk Sadan, Gokay Semarcioglu, Emre Kesim, Serkan Okanar, Onur Mulayim, Onur Yuce, Alper Yilmaz, Bora Celiker, Cem Anil, Serkan Alagok, Burak Durman, Su Idil, Ayse Cansu Tanrikulu, Meric Otenel, Meltem Ege és a Dolce Vocal Ensemble.

 

Janusz Szprot oktatási tevékenységének fontos része a nyaranta hosszú évek óta megrendezett Chodziez Summer Jazz Workshop (Chodziez-Pulawy, Lengyelország), amelyet ő hozott létre, és amelynek ő tervezte a programját. E tábor tanáraként, művészeti vezetőjeként, illetve igazgatójaként – többek között – olyan elismert oktatókkal dolgozott együtt, mint Bunky Green, Richard Dunscomb, Willie Thomas, Stu Martin, Don Cherry, Ron Kubelik, John Repucci, Orville Wright, Skip Hadden, Siggi Bush, Judy Niemack és Karlheinz Miklin.

 

A Bilkent Egyetem egykori oktatójaként és jelenleg is Janusz olyan neves művészeket kísér(t) mint Joe Lee Wilson, Dante Luciani, Liliana Rodriguez, Deborah Brown, Peter Brewer, Sundar Viswanathan, Ludányi Tamás, Rick Van Matre, Tom Smith, Labella Dani, miközben különböző jazz és blues együtteseket vezet(ett). 1993 júniusában megalapította a POLISH-TURKISH JAZZ FORMATION nevű super groupot, amelyet mind Ankarában, mind a 21. Isztambuli Nemzetközi Fesztiválon lelkesen fogadott a közönség. A török jazzélet részeként – többek között – Tuna Ötenel, Okay Temiz, Imer Demirer, Neset Ruacan, Önder Focan, Kamil Erdem, Cem Aksel, Ferit Odman és Meltem Ege társaként lépett színpadra. Számos formációban szerepelt: Amalgamat („török változat”), Fresh Air, Manhattan Super Band és – az utóbbi időben – Young@Hearts. 2013 februárjában sikeresen turnézott Magyarországon (Tatabánya és Budapest) Ludányi Tamás triójával.

 

Janusz Szprot a dél-afrikai jazz terjesztője és elismert szakértője. Neki köszönhetően ismerkedhetett meg a lengyel közönség Abdullah Ibrahimmal és Hugh Masekelával. Janusz 2006 októberében látogatott Dél-Afrikába, ahol fellépett a durbani Awesome Africa Jazz Fesztiválon, és bemutatta kutatási értekezését a dél-afrikai jazzoktatók konferenciáján.

 

Zongoristaként Janusz Szprot otthonosan mozog a jazz-zongorázás több stílusában. Rugalmasságát és sokoldalúságát igazolja több mint 15 lemezből álló diszkográfiája. „POLONEZKÖY”/ „NA TURECKIM DYWANIE című CD-jét az ADA MÜZIK (Isztambul) és a SELLES RECORDS (Lengyelország) adta ki.

 

Janusz jelenleg is Törökországban dolgozik, aktív zongorista, zeneszerző, hangszerelő, a Hohner melodica virtuóz mestere, zenetudós, oktató, valamint volt és jelenlegi diákok mentora.

 

 

Csatolt galéria: 2017.03.22. - Tatabányai Big Band

A *-gal jelölt mezõk kitöltése kötelezõ!